Czas na nowy sposób uprawiania nauki
Mendeley jest programem do zarządzania bibliografią oraz udziału w akademickiej sieci społecznościowej, który pozwala utworzyć osobistą bibliotekę prac naukowych, korzystać z niej z każdego miejsca, udostępniać opatrzone własnymi komentarzami artykuły innym badaczom oraz pozostawać na bieżąco z wynikami najnowszych badań.
- łatwe wstawianie cytowań i generowanie bibliografii
- dogodna współpraca online z innymi naukowcami
- proste przenoszenie zawartości z innych menedżerów bibliografii
- podpowiadanie istotnych publikacji w oparciu o aktualną zawartość biblioteki
- dostęp do własnej biblioteki z każdego komputera i urządzeń mobilnych
Więcej informacji (w języku angielskim) można znaleźć na oficjalnej stronie Mendeley.
Rozszerzenie konta prywatnego do wersji premium
- Najpierw należy utworzyć konto użytkownika w systemie Elsevier.
Jeśli tworzyli Państwo konto w serwisie: Scopus, ScienceDirect lub ORCID ID to mogą Państwo wykorzystać je również podczas procesu logowania się do usługi Mendeley. - Konto Mendeley można rozszerzyć do wersji premium na dwa sposoby:
- stacjonarnie: logując się do swojego indywidualnego konta na komputerze podpiętym do sieci uniwersyteckiej (np. na komputerach w Bibliotece Jagiellońskiej)
- zdalnie: po zalogowaniu się do extranetu proszę:
- wybrać link: Zakupione Bazy Danych
- na nowej stronie proszę wybrać zakładkę: Zasoby cyfrowe, znajdującą się w górnej części okna przeglądarki. Po rozwinięciu się menu proszę wybrać opcję: MENDELEY Premium
- następnie proszę kliknąć w niebieski przycisk: Załóż lub rozszerz konto
- po przejściu do punktu logowania programu Mendeley proszę się zalogować danymi do uprzednio utworzonego konta
- po zalogowaniu się proszę odnaleźć grupę: Jagiellonian University in Krakow, której administratorem jest Pan Marek Krośniak i kliknąć przycisk umożliwiający dołączenie do grupy (jeśli przycisk jest nieaktywny proszę przesłać prośbę o dołączenie do grupy bezpośrednio do Pana Marka Krośniaka na adres e-mail: marek.krosniak@uj.edu.pl)
Po dołączeniu do grupy: Jagiellonian University in Krakow konto w usłudze Mendeley Premium należy autoryzować co 6 miesięcy logując się na nie z komputerów podpiętych do sieci uniwersyteckiej, albo zdalnie zgodnie z powyższą procedurą.
- Importowanie dokumentów do biblioteki
Program Mendeley umożliwia importowanie opisów bibliograficznych z innych menadżerów bibliografii po uprzednim wyeksportowaniu ich np. do pliku w formacie .ris. Możliwe jest również pobieranie materiałów bezpośrednio ze stron www poszczególnych baz danych przy użyciu wtyczki Web Importer. - Porządkowanie biblioteki
Sposób wyświetlania danych w głównym oknie programu zależy od wybranego sposobu prezentacji treści. Dane można sortować poprzez kliknięcie nazw poszczególnych kolumn, oraz porządkować je zgodnie z przyjętym przez nas systemem organizacji folderów. - Tworzenie i korzystanie z grup
Menedżer bibliografii Mendeley umożliwi użytkownikom utworzenie trzech typów grup: otwartych, półprywatnych i prywatnych. Użycie grup prywatnych jest rekomendowane w momencie gdy mamy na celu kolportować między członkami grupy pełne teksty dokumentów. - Tworzenie swojego osobistego profilu
Dążenie do kompletności danych w profilu użytkownika ma na celu wspieranie usługi Suggest oferowanej przez twórców programu Mendeley. Ma ona na celu dobieranie propozycji literatury naukowej, która może nas zainteresować w oparciu o dane pochodzące z naszego profilu. - Wprowadzanie cytowań przy pomocy wtyczki
Dzięki wtyczkom dedykowanym do różnych edytorów tekstów możliwe jest łatwe i szybkie tworzenie przypisów i bibliografii w oparciu o dane zgromadzone w naszej bibliotece w programie Mendeley.
Zapraszamy na indywidualne oraz grupowe szkolenia z obsługi programu Mendeley. Obecnie w trosce o Państwa bezpieczeństwo zajęcia prowadzone są zdalnie przy użyciu aplikacji Teams.
Zapotrzebowanie na szkolenia można przesyłać na adres oinka@uj.edu.pl (w tytule proszę wpisać: szkolenie z Mendeley), lub telefonicznie pod nr tel.: 12 663 3444.
Pytania oraz sugestie prosimy kierować na adres: