Wystawa "Przestrzeń, mity, znaczenia"

Termin: 10.05.2019 - 30.05.2019
Miejsce: sala wystawowa Biblioteki Jagiellońskiej, wejście od ul. Oleandry 3, pon. 10-17, wt.-pt. 10-15
Organizator: Biblioteka Jagiellońska

wernisaż: 9 maja 2019, godz. 17.00

Wiosennym wydarzeniem kulturalnym, które ma zaszczyt prezentować Biblioteka Jagiellońska, jest wystawa zatytułowana: „Przestrzeń, Mity, Znaczenia” dwóch artystów – Janiego Konstantinovskiego Puntosa oraz Rimera Cardillo. Czternaście lat temu ten sam duet przedstawił swe prace w gmachu Biblioteki. Teraz powracają z innymi projektami, nowymi spostrzeżeniami.

Wymienieni artyści, prywatnie przyjaciele, to silne indywidualności. W swoich działaniach dążą do konfrontacji z tradycyjną sztuką, z współczesnym światem i jego zdobyczami, tak kulturalnymi, jak i technologicznymi, eksplorują artystyczną przestrzeń, dążą do znaczeń związanych z ekspansją życia

Obydwaj świadomie posługują się bardzo zróżnicowanymi środkami artystycznego wyrazu od grafiki, poprzez malarstwo, po kompozycje przestrzenne – instalacje czy najnowocześniejszą fotografię. Cardillo jest również rzeźbiarzem, tworzy odlewy w brązie. Jani Puntos tworzy multimedialne pokazy (performance i video).

Cardillo pokazuje na wystawie cykl prac pochodzący z 1973 roku, którego powstanie było reakcją artysty na wydarzenia związane z przewrotem wojskowym oraz starciami z partyzancką organizacją Tupamaros w Urugwaju. Cykl zatytułowany „Cykady i ćmy” to trzynaście barwnych odbitek wykonanych w technice sitodruku na papierze. Motyw zagrożenia wojną, atakiem terrorystycznym pozostaje wciąż aktualny w dzisiejszym świecie.

Puntos prezentuje instalacje, które składają się z filmów, fotografii, obiektów szczególnie cennych, pochodzących z kolekcji Zbiorów Specjalnych Biblioteki Jagiellońskiej oraz z kolekcji Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. W instalacji „Niebo Kopernika” artysta podąża śladami Mistrza. Dzieła wybitnego uczonego (należące do zbiorów BJ) tworzą, zdaniem twórcy, indywidualne rzeczywistości – geograficzną i historyczną, a zestawione z jego dziełami inicjują nowe znaczenia. W instalacji „Nogat Flavius” multimedialne interwencje Puntosa „wprowadzają Zamek Malborski w III Milenium”. Artysta nawiązuje do tych samych, co cykl grafik Cardillo, podtekstów politycznych, wydarzeń, która brutalnie wstrząsnęły światem, jak sceny wojenne, atak na World Trade Center, czy wymuszona migracja milionów przybyszów z Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki oraz inne kataklizmy.

Prace Rimera Cardillo, pomimo pewnego zawoalowania, są bezkompromisowe, ich fundamentalne znaczenie to niezgoda na utratę podstawowej wartości człowieka jaką jest wolność. Instalacja „Afrodyta, Adonis i Groby Królewskie Kato Pafos” to pytanie postawione przez Puntosa o to, co się zmieniło od czasów rządów dyktatorów sprawujących władzę w Europie, na Bliskim Wschodzie czy w Afryce…

Wystawa „Przestrzeń, Mity, Znaczenia” w intrygujący sposób wskazuje na nieuchronny proces przemijania, w tym także w XXI wieku. W dziełach artystów – tych klasycznych oraz nowoczesnych, multimedialnych projekcjach – czytelne są inspiracje historią, archeologią, kosmologią oraz nową technologią. Artyści eksplorują różne dziedziny nauki i techniki, by uzyskać odpowiednie środki ekspresji dla swej sztuki. Pozostają wrażliwi i czujni na ogromny wpływ wywierany przez mass media, interesują ich wydarzenia ekonomiczne i polityczne i to właśnie znajduje odzwierciedlenie w ich jakże aktualnej sztuce.

Data opublikowania: 30.04.2019
Osoba publikująca: Mirosław Kubic